Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Nyolcadikos a gyermekem…….

Azt hiszem minden szülõ rémálma a szeptemberi iskolakezdés. Különösen azokat érinti a dolog érzékenyen, akik továbbtanulás elõtt állnak. Így számukra elkezdõdött a döntést elõkészítõ folyamat, mely a felvételi lapok beadásával ér véget. Addig a kedvezõ pillanatig azonban sok teendõ elõtt áll a szülõ és a gyermek egyaránt. Ehhez a döntési helyzethez ajánlanék egy pár ötletet szülõknek, mit tegyünk és mi nem ajánlatos.

Ami hasznos lehet:
- beszélgetés a gyerekkel (mindig, de most különösen sok beszédre van szükség)
- próbáljuk megfejteni azokat a ki nem mondott vágyakat, amit esetleg a szív mélyén pihen
- mindenképpen hallgassuk meg mi a gyerek elképzelései
- minden elképzelést, ha irreálisnak tûnik is, vegyünk számításba, a járhatóság alapján szükséges megvizsgálni, elvárási követelmények stb.
- növeljük a gyermek önbizalmát, amennyiben elbizonytalanodna, de ügyeljünk a túlkapások ellen
- feltétlenül meg kell nézni nyílt nap alkalmával a kiszemelt iskolát, ami esetleg növeli az elszántságot, esetleg eltántorít
- számításba kell venni a közlekedési feltételeket, utazás hosszát

Ami nem ajánlatos:
- ne döntsünk a gyermek helyett
- ne csak saját ismeretünkre hagyatkozzunk, kérjünk segítséget szakembertõl, pedagógustól
- ne vessünk el a lehetõségét egy jobb iskolának, egy próbát mindenképpen megér
- ne gyõzze meg a gyermeket saját elképzeléseirõl, élvekkel alátámasztva

Végsõ döntés súlyát nehezíti, hogy az iskolaválasztás, az életpályát meghatározó felelõs lépés. Igaz az is, hogy ma már könnyû pályát, szakmát változtatni. Azonban egy dolog mégis meghatározódik: a pálya iránya. Mert pl. egy faipari szakmából nehéz lesz az orvosi pályára váltani. Így ha a végsõ eredményt talán nem is most éri el a gyermek, de az irányt meg kell tudni határozni. Ez alatt értendõ, az a fajta elhatárolódás, hogy tudja megmondani mivel szeretne foglalkozni. Például emberekkel, állatokkal, gépekkel, elektromossággal, növényekkel, egyedül, vagy csoportban stb. Ha a fõ irányvonalra sikerül rátalálni, már nagy probléma nem következhet be. Egyes szakirányokon belül könnyebb szakmát, szakképesítést változtatni. Amennyiben a gyermek mégis bizonytalan feltétlenül keressen szakembert, aki eligazítást, segítséget tud adni a döntésben.

Óvodából iskolába
Legalább ekkora aggodalom kíséri a nagycsoportos ovis gyermekek szüleit. Fontos és meghatározó az utolsó év. Jelentõs fizikai, testi és szellemi fejlõdésen kell keresztülmenni a gyereknek, hogy elérje az érettségi szintet. Érdemes odafigyelni a kézügyesség finomodására, a ceruzahasználatra. Szükséges megfigyelni, hogy képes e huzamosabb ideig nyugodtan, egy helyben ülni a gyerek. Ezek olyan meghatározó részei az iskolának, ami nélkül nehézségei támadhatnak úgy magatartás, mint szorgalom szempontjából.
Figyelmet érdemelnek a rajzok alakulásai is, a vonalak pontosodása, a vonalon belüli színezés, a szabályos ember alak rajzolása. Szükséges a kezek, ujjak pontos helyzete, aránya. Olyan alapvetõ elvárások ezek, amit a szülõ maga is képes ellenõrizni. A szókincs bõvülésére is érdemes idõt fordítani. A meseolvasás, a szülõvel való személyes beszélgetések elõmozdítják a választékos beszéd kialakulását. Esetleg hangkazetták hallgatása szintén segítheti a kifejezõkészség gyarapítását. Folyamatosan, szinte napról napra érdemes kísérni a fejlõdést. Ha kell idõt, energiát ráfordítani a fejlesztésre. A kellõ odafigyelés, szeretet meghozza gyümölcsét.

A kreativitás jegyében

Szakma: Hova tovább? Merre tovább?
Egy szakma bemutatása: DEKORATÕR
Dekoratõr, kirakatrendezõ egy olyan szakma, ahol a fantázia minden szegmense megmozgatásra talál. Szükséges hozzá jó elgondolás, vizuális képesség, térlátás, elképzelések, egyéni- egyedi gondolatok. A szellem szabadsága valósulhat meg ezen pályán, ha megfelelõ személy választja. Természetesen a határokat a megbízó adhatja, de minden munkában legyen az akár látványtervezés, vagy grafika a dekoratõr lelke kell, hogy benne legyen. A színekkel, formákkal való foglalkozás, különbözõ anyagokat harmóniába rendezése, új alkotása valósul meg ebben a szakmakörben. Idõnként fizikai megterhelést is jelenthet a munka elvégzése, fõleg ha a kivitelezés is a dekoratõr feladata. Ilyenkor elõfordulhat, hogy nemcsak ülni kell, hanem térdelni, guggolni, esetleg huzamosabb ideig állni is. A szemmérték és a térbeli látás elengedhetetlen feltétele a munkavégzésnek.
Milyen területeken tud elhelyezkedni? Ha a látványrendezésnél maradunk akár díszletek kialakítása, megtervezése, esetleg kivitelezése is feladata lehet. Egy munkafolyamat, amiben minden apró részlet kidolgozása a szakember feladata. Épp ezért pontos, precíz munkavégzést igényel. Lehet grafikai tevékenységben alkalmazni a tudást, ami szintén egy másfajta megnyilvánulása a tehetségnek. Arculatok, megjelenései formák tervezése, kivitelezése. Legyen az reklám, vagy éppen egy cég, intézmény megjelenési formája.
Marketinges tevékenység szintén választható szakiránya a dekoratõrnek. Mi szükséges a szakma választásához? Érettségi, ezt követõen két éves képzés formájában valósulhat meg a szakmai felkészítés. Hol történnek képzések? Többek között Budapesten, Miskolcon, Zalaegerszegen.

Kácsándi Regina
grafológus, pályatanácsadó





Kácsándi Regina