Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Reklámhirdetés régen és ma

Találtam egy nagyon jó könyvet, ami egyik fejezetének a bevezetõ szlogenje a következõ:
„Csak egyféleképpen boldogulhatunk a túlkommunikált társadalomban: ha üzenetünket végletesen leegyszerûsítjük.” Al Ries
Talán ez a magyarázata a korunk leegyszerûsített képeslapjainak is. Egy babáról, egy finom illatokat sugalló mézeskalácsból ugyanúgy következtethetünk annak a szeretetére akitõl a képeslap érkezett.

A következõ sorokat is ebbõl a könyvbõl szeretném átadni:


Régóta tervezem, hogy a karácsonyi számban párhuzamosan egy régi és egy új kifejezetten karácsonyi képeslapot elemzek média grafológusi szemmel.
Kicsit magamnak is csalódást kell okozzak, hogy nem ezt teszem és nem ezzel „örvendeztetem” meg Olvasóimat. Ennek a legfõbb oka, hogy több órás keresés után sem találtam sokatmondó képeslapot a mai kínálatban. Egyre jobban leegyszerûsödtek a vonalak, egy-egy karácsonyi képeslapon nagyon gyakran már csak egy karácsonyi üveggömb, mézeskalács, vagy egy Mikulássapkába öltözött kisbaba látható.. Ezt nem kritikaként szeretném itt megjegyezni, õket is nagyon szépen és ízlésesen lehet lefotózni, de attól hogy grafológusi szemmel elemezzem távol állnak. De aztán az is lehet, hogy én nem kerestem elég rámenõsen és hatékonyan.
Viszont találtam egy nagyon jó könyvet, ami egyik fejezetének a bevezetõ szlogenje a következõ:
„Csak egyféleképpen boldogulhatunk a túlkommunikált társadalomban: ha üzenetünket végletesen leegyszerûsítjük.” Al Ries
Talán ez a magyarázata a korunk leegyszerûsített képeslapjainak is. Egy babáról, egy finom illatokat sugalló mézeskalácsból ugyanúgy következtethetünk annak a szeretetére akitõl a képeslap érkezett.

A következõ sorokat is ebbõl a könyvbõl szeretném átadni:
„Elmúltak azok a szép, régi békeidõk”, amikor a reklám kedvére locsoghatott. A reklámfilmek hossza a hatvanas években a 2-3 percet is elérte.” Ha belegondolunk ma már nem ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy túladagolják az információt, hiszen a reklámszakemberek is tudják, hogy ez a reklám egyik „öngyilkos eszköze”. Egy hosszú reklámfilmet már unalmasnak találunk és inkább elfordítjuk a fejünket, vagy elkapcsoljuk a TV-t.
A 80-as évektõl kezdõdõen kezdték a reklámszakemberek a „kevesebb több” elvét figyelembe venni. Ekkor tájban kezdték az üzenetek lehetõ legtömörebb megfogalmazását, amiben a képeknek jelentõs szerepe volt, hiszen a kép önmagáért beszél és többnyire felesleges extra magyarázó üzeneteket kreálni melléjük.
Ezt a könyvben talált Audi reklámhirdetései is megerõsítik:





















A régimódi reklám hosszasan taglalta, hogy mi is történt az elmúlt egy évben az Audi életében. Ez a hirdetés abban az idõben bizonyára megállta a helyét! Akkoriban sokkal kevesebb információt gyártott az emberiség, így az információk magas százaléka nem veszett kárba, hanem eljutott a célközönséghez!

Az Audi jelenkori reklámjában abszolút nem találunk szöveget, de ezt nem is hiányoljuk. Mindenki rájöhet, hogy a fejlõdést, a gyorsaságot, a kényelmet szimbolizálja. A szöveg ebben a hirdetésben kifejezetten zavaróként is hatna. Mert ha már egy dolgot magyarázunk, akkor elkap minket az inger, hogy a többi jelenetet is magyarázzuk, gondolva itt az autók számára, egyformaságára, a helyszínre, a hóesésre és természetesen a Mikulásokra. Miért éppen egy gyárépületnek vagy focipályának látszó helyen történt a fotózás, miért éppen fehér autók látszanak a hóesésben, miért is tûnnek kívülrõl egyformának az autók, miért közelítenek a Mikulások és egyáltalán miért is az Audit választják a Mikulások? Talán mert így jutnak el leggyorsabban vagy legkényelmesebben a gyerekekhez?
Sok-sok kérdés merül fel az emberben, de a reklámszakemberek a nézõre bízzák ezek megválaszolását, illetve a hatás érzékelését. Ami nem is baj, hiszen ha megmagyaráznák sem biztos, hogy jobban célt érne a hirdetés.

Egyenlõre számomra elképzelhetetlen merre visz a jövõ.
Olyan gyorsan változik körülöttünk minden, hogy szinte félõ belegondolni mire számíthatunk, ha pár évvel elõretekintünk.


Forrás:
Sas István: Reklám és pszichológia
Kiadja: Kommunikációs Akadémia



Erdõs Ildikó