Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Tippek hatékony reklámozáshoz - Merj eltérni

Ha egy cég marketing-stratégiája kísértetiesen hasonlít a versenytársaiéhoz - ugyanott hirdet, s hasonló üzenetet fogalmaz meg – nem kell csodálkozni azon, ha eredményei nem kiugróak. A siker titka: a reklám ne legyen összetéveszthetõ, s kizárólag a célcsoportra fókuszáljon.

Az offline és online marketingeszközökre egyaránt érvényes, hogy a felhasználók ragaszkodnak a már jól bevált módszerekhez, s félnek az újításoktól. Íme a piacra leginkább jellemzõ három „hagyományos" marketingstratégia, s néhány ötlet ahhoz, hogy miként lehet õket modernizálni, ezáltal eredményesebbé tenni.

Jellemzõen imázshirdetések a reggeli tévéadás szünetében a kisvállalatok 10 másodperces reklámjai: " A 15 éves X bútorház minõségi bútorokkal és akciós árakkal várja kedves vásárolóit. Címünk, telefonszámunk, honlapunk..." A másik az Arany oldalak, ahol a legtöbb reklám a cég nevével, logójával kezdõdik.

Többnyire ezek a típusú mûködnek a legrosszabb hatásfokkal, mert csak az derül ki belõlük, hogy létezik az adott cég. Ezért nem generálnak forgalmat, nem szereznek új vevõt, és nem veszik rá vásárlásra a régi ügyfeleket sem.

Ha a vállalkozásod fõként ilyen hirdetéseket alkalmaz, akkor marketingköltségeid megtérülési rátája nagyon alacsony, s esély sincs rá, hogy ez változzon. Egy kisvállalat reklámjainak alapvetõen eladás-orientáltnak kell lenniük ahelyett, hogy a cég nevét népszerûsítenék.

Az értékesítés-orientált reklámszövegek elleni leggyakoribb kifogás az, hogy nem megfelelõ arculatot közvetít a cégrõl. Nem elég "méltóságteljes" az a reklám, ami egyértelmûen eladni akar. Ez azért tévedés, mert a vevõt nem a céged érdekli, hanem az ajánlatod. Ráadásul a cégimázst nem lehet a bankba betenni, csak az eladással szerzett pénzt.

Egyszerre mindenkinek
A másik idejétmúlt szokás, hogy a cégek megpróbálnak mindenkinek reklámozni. Ez két problematikus kérdést vet fel:

A) Hol reklámozzon az, aki mindenkinek el akar adni?
B) Kihez szóljon, mit mondjon az a reklám, amely mindenkinek el akar adni?

Az A. pont egyszerû: minél szélesebb a célközönséged, minél inkább "mindenkinek" akarsz eladni, annál többet leszel kénytelen médiára költeni. Amíg csak a XI. kerületi családanyákra célzol, addig tudod, hogy melyik helyi újságban kell reklámoznod, melyik helyi üzletekkel kell keresztmarketing együttmûködést kötnöd. Ha mindenkit megpróbálsz elérni, akkor nincs az a bank, amely finanszírozni tudná a széleskörû médiaköltéseidet.

A B. pont, azaz hogy mit mondasz a reklámodban, szintén típushiba. Típikus hiba: "ne mondjunk a reklámban semmi sarkalatosat, hátha az valakiben ellenérzéseket kelt; ne nevezzünk a reklámban egy szegmenst sem a nevén, mert hátha valaki más is vásárolna tõlünk".

Az ilyen híg reklámok nem szólnak senkihez, és így aztán fel sem keltik az érdeklõdést. Ha mindenkire célzol, megszerezheted a piac 0,05 százalékát, viszont felemészthetnek a kiadások. Ezért fogalmazz meg inkább karakteres üzenetet! A marketingben minél jobban leszûkíted a célközönséged, annál nagyobb arányban tudod õket vevõkké konvertálni. Ezáltal egyrészt optimalizálhatod a médiaköltéseidet, másrészt akár egy év alatt is uralhatsz egy ilyen szegmenst.

A hatásos reklám nem a cégrõl szól
Végezz el egy egyszerû kísérletet: vedd magad elé a céged marketinganyagait, fogj egy piros és egy kék kiemelõ tollat, és tedd a következõt:

- Kékkel jelöld be a "MI" szavakat, tehát azokat, amik saját cégedre vonatkoznak: a céged, terméked, szolgáltatásod nevét, a "mi" összes formáját (mi, nekünk, tõlünk, rólunk, szakembereink.)

- Pirossal pedig az "ÖN" szavakat, tehát minden olyan szót, ami az ügyfélrõl szól.

Ha a piros szín dominál, akkor tudod, hogy mi hat az ügyfélre!

Ha viszont csupa kék, akkor érdemes elolvasnod, hogy mi a hatásos kommunikáció legelsõ szabálya: írj arról, ami a vevõt érdekli. Ne arról írj, hogy te mit adsz, hanem hogy õk mit kapnak, hogyan profitálhatnak belõled! Céged, terméked csak saját problémáik tükrében válik érdekessé.

Nézzünk pár tipikus példát, amit szinte minden reklámanyagban megtalálhatunk. Hogyan lehet átfogalmazni ezeket úgy, hogy a célközönség számára érdekesek legyenek?

Rossz: Az ABC kft. EU-s pályázati tanácsadással foglalkozik.
Helyes: Nyerjen el EU-s támogatásokat az ABC pályázati tanácsadó kft. segítségével!

Rossz: A elmúlt évben költséget és fáradtságot nem kímélve országos PC szervízhálózatot hoztunk létre.
Helyes: Mostantól cége hibás PC-it helyi szakemberünk fogja gyorsan megjavítani!

Rossz: Az XYZ szoftver a vállalatok több osztályából képes összegyûjteni és elemezni adatokat a felsõvezetés részére.
Helyes: Készítsen cége felsõvezetése részére átfogó jelentéseket és elemzéseket vállalata több osztályából származó adatokkal, az XYZ szoftver segítségével!

A hagyományõrzést tehát ne a marketingedben gyakorold. Merj eltérni az iparágadban bevett szokásoktól, valamint a körülötted látható rossz példáktól, hogy ne csak a marketinged, de a céged is végre kiemelkedhessen a tömegbõl!

Forrás: www.marketingcommando.hu







Wolf Gábor