Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
A FA, mint a tavasz eleme


Az õsi kínai szemléletmód szerint az öt elem egymásra hatása szerint mûködik mindennemû energiaáramlás, legyen szó akár az emberi szervezetrõl, akár a makrokozmoszról Az öt elem: Fa, Tûz, Föld, Fém, Víz, melyek energetikai rendszere szabályozza a természetben lezajló folyamatokat. A tavasz a fa elemhez kapcsolódik. Ilyenkor minden megújul, felfrissül, a maci kibújik a barlangjából, ahol téli pihentetõ álmát aludta, a fák rügyezni kezdenek, a növények kibújnak a földbõl, felfelé és kifelé terjeszkednek.


Ha a természet ritmusával együtt élünk, a mi emberi szervezetünk is ezt teszi. Lerázzuk magunkról a téli sötétséget, melankóliát, és a madarak csiripelésére, a nap fényével és erejével egyre több energiát veszünk magunkhoz. Pl. a fa elem a tavaszt, a tûz a nyarat, a föld és a fém az õszt, a víz a telet szimbolizálja. Szükségszerû, hogy ilyenkor megtisztítsuk magunkat a negatív, visszatartó erõktõl, így testben és lélekben is célszerû a tavaszi nagytakarítás elvégzése. Különbözõ böjti alternatívák közül választhatunk, sokat olvashatunk ezekrõl mostanság. Személyes tanácsom az, hogy azt a módszert kell kiválasztani, ami nem okoz kellemetlen érzéseket, hanem jólesõ érzéssel vállalkozunk rá. Belsõ meggyõzõdés nélkül bárminemû tevékenység romboló hatású, nem érjük el vele a szellemi és testi megtisztulásunkat, így a tisztánlátásunkat.

A jó ítélõképesség, valamint a cselekedetek tisztasága és határozottsága fontos a harmónia meglelésében és megtartásában. Ugyanígy szükséges a mindenszintû rugalmasság, mely a káros feszültségektõl mentes életerõ áramlást teszi lehetõvé. Minden belsõ szerv valamelyik elemhez tartozik. A fa elemhez a máj és az epehólyag. A máj legfõbb feladata a szervezet energiájának egyenletes áramoltatása, az izmok, inak, szalagok állapotának ellenõrzése, szabályozása, a méregtelenítés, az anyagcsere folyamatok irányítása, valamint befolyásolja a gyomor és lép emésztõ mûködését. Fontos hatása van a látásra. A máj termeli a zsírok emésztéshez szükséges epét, melyet az epehólyag tárol két étkezés között. A zsírok és a zsírban oldódó vitaminok bélnyálkahártyán keresztül való felszívódásának feltételeit az epesavak biztosítják.

Hétköznapi szóhasználatban is sokszor kifejezzük ezen szervek érzelmi oldalát. Pl.: Kötekedõ Jakabnak epés megjegyzései vannak, vagy pl. a dühös, rosszindulatú emberre azt mondjuk, hogy a májával van baj. Tehát a szervfunkciók mûködése kihatással bírnak cselekedeteinkre, viselkedésünkre. Ezért fontos idõnként „méregteleníteni” pszichés és fizikális szinten is.

Hogyan segíthetünk tudatosan ebben szerveinknek?

Pszichésen:
• Rendrakás a gondolatainkban, érzelmeinkben. A felesleges, idejét múlt érzelmek elengedése, a hasznos tapasztalatok felhasználása a jövõ építésében.
• Ráhangolódás az egészséges és hasznos életmódra.
• Meditáció, melyek a feltöltõdést, megerõsödést, hatékonyságot segítik, valamint békével, nyugalommal tölti meg testünket, szellemünket. Nyugodtan meditálhatunk saját elképzeléseink szerint is. Pl.: Képzeljük el, hogy mit szeretnénk, hangolódjunk rá, és hagyjuk, hogy eltöltsön a jólesõ érzés terveinkkel kapcsolatban. Természetesen ehhez teremtsük meg a nyugodt, zavarmentes körülményeket. Igény szerint zenével, vagy anélkül, ülve, vagy fekve. Sokszor erre csak az esti lefekvésnél jut idõnk. Mikor már minden lecsöndesedett körülöttünk, elalvás elõtt gondoljuk át aznapunkat, és szánjunk kis idõt gondolataink rendezésére.

Fizikálisan:
• Testmozgás: Ha idegesek és feszültek vagyunk, akkor inkább dinamikusabb mozgásformát válasszunk, ahol dühünket, mérgünket kirázhatjuk magunkból. pl. aerobic, kick-boksz. Fontosak a nyújtó és lazító gyakorlatok is, a merevség oldására, a rugalmasság megtartására.
• Táplálkozás: Szervezetünk jelez, amit megkívánunk, az nem véletlen.
- mindenképpen egyre több zöldséget fogyasszunk, ahogyan sorra eljön a szezonjuk. Pl. petrezselyem, sárgarépa, retek, vizitorma, spenót, sóska, saláta.
- a magvak, csírák is a növekedést szimbolizálják. pl. szezámmag, napraforgómag, hántolatlan gabonák.
- Fontos a jó minõségû és mennyiségû ivóvíz mellett a gyógynövényekbõl készült teák fogyasztása is. pl. kamillatea, borsmentatea.
- Ne feledjük, ha nem veszünk magunkhoz megfelelõ mennyiségû zsírt az ugyanolyan káros, mint a túlzott fogyasztása. Napi 5-10 gramm zsír szükséges a megfelelõ mûködéshez.

Természetesen nagyon sok praktika létezik a test-szellem-lélek egyensúlyának megtalálására, és megtartására. Ha odafigyelünk és szánunk kis idõt arra, hogy tudatosan feltérképezzük szerveztünk valós igényeit, akkor biztosan megtaláljuk a személyünknek legmegfelelõbb életmód – terápiánkat.
„Ha az ember nem viszi végbe maga a szükséges változtatásokat, akkor az élet kikényszeríti azt!” (Kínai bölcselet)

Minden kedves olvasónknak növekedésben és élményekben gazdag tavaszi felfrissülést kívánok!

Budapest, 2008. április 1.

Láng Edina
grafológus



Felhasznált irodalom:
Jennifer Harper: A tudatos test



Láng Edina