Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Néhány szó a médiagrafológiáról – tanácsokkal kiegészítve

Mottó:
„Ha jól megy az üzlet, megéri reklámozni, ha nem megy jól, muszáj reklámozni.”
Igazat kell adnom az ismeretlen szerzõ gondolatának. Amennyiben egy vállalkozás sikeresen mûködik, kitermeli a reklámkampányhoz szükséges ráfordítást, ami újabb és újabb nyereséget termel számára. Ha azonban egy vállalkozás nem mûködik eredményesen, nem hozza az elvárt nyereséget, a reklámköltségeket nem tudja fedezni, így a vállalkozás ismeretlenül és látatlanul üzemel, ami végül csõdhöz és bezáráshoz vezethet.


Akár egy macska egér játék. Ha nincs nyereség, nincs reklám; ha nincs reklám nincs nyereség. Eszembe jut szakközépiskolás korom egyik kedvenc idézete, amely így hangzik: „az üzlet reklám nélkül olyan, mintha sötétben rákacsintanék egy fiúra. Ugyanis én tudom mit csinálok, de Õ nem!”
Egy cég számára, legyen az bármely területen specialista, nélkülözhetetlen a reklám; a jó reklám. A reklám több képzelõerõt, kreativitást kíván, mint a legtöbben gondolnák. A reklám ugyanis egyfajta inger, ami az érzékszervekre hat, de nem mindegy milyen erõvel. De hogyan tudunk hatékonyan kommunikálni? - merülhet fel a kérdés, jogosan. Ha a reklámszakemberek - akik munkája nem lebecsülendõ - olykor a grafológus segítségét is igénybe vennék egy-egy reklámkampány kivitelezéséhez - tudnák, mely betûtípusokat, színeket érdemes használniuk és a tér bizonyos területei milyen jelentéseket hordoznak magukban.

1. A szín és a betû alapvetõ építõelemek a hatékony kommunikációban

A figyelem hatékony felkeltéséhez emocionális elemekkel kell operálni, ehhez a kép hangsúlyos volta elengedhetetlen. A képekben jelen vannak a színek, a szövegben pedig a betûk. Jóllehet a képi elem kétségtelenül megkapóbb és a legdominánsabb üzenet, de mindez még nem közli a teljes információhalmazt. Szükséges hozzá a szöveg is, ami legyen figyelemfelkelõ, ellenállhatatlan, emlékezetes, érdekes és eredeti. A siker záloga a kép és a szöveg harmóniája, melyben egyaránt fontos a hangvétel és a stílus.
Fontos szempont, hogy a reklámtervezõ az egyes elemeket (képet, illetve szöveget) hova helyezi el a síkban, milyen színekkel ábrázol. A színekrõl közismert, hogy nemcsak díszítõ funkciójuk, hanem határozott jelentésük is van. A színek különbözõ benyomásokat keltenek az emberekben. A jól használt színekkel a vevõ befolyásolható, cselekvésre ösztönözhetõ. Arra figyeljünk, hogy minden témának megvan a saját ajánlott színskálája. Így például a természet-közeliséget zölddel, barnával; a kozmetikumokat harsányabb színekkel is reklámozhatjuk, ilyen a pink, vörös, lila. Sose hagyjuk figyelmen kívül, hogy milyen reakciót, milyen érzelmet óhajtunk kiváltani az emberekbõl, illetve mely szegmenshez is szólunk. Az utóbbi idõk új divatját a körülöttünk lévõ világ inspirálta betûk jelentik. Táncoljon, muzsikáljon, beszéljen, minél lenyûgözõbb legyen. A betû/betûtípus kiválasztásának elsõdleges szempontja az olvashatóság. Mindamellett legyen dinamikus és ritmikus.
A kiemeléssel az általunk fontosnak vélt információt könnyen láthatóvá tehetjük. A kiemelés segíti az olvasót a fontos információk felismerésében, gátolja figyelmének elkalandozását. A jó idõben és jó helyen alkalmazott kiemelés hatékonyabbá teheti az értelmezési folyamatot, de túlzott használata zavaró lehet. Ez gyakori hiba a látványtervezésben.

2. Az átadni kívánt üzenet

• Tisztán, egyszerûen üzenjünk! Fontos a betûtípus a színskála és ezek összhangja. A szövegben az üzenetre koncentráljunk, azt hatékonyan adjuk át, lehetõleg újra és újra ismételjük és a színeket kreatívan használjuk! Ne feledjük, hogy az elsõ benyomás a legfontosabb!
• A rendelkezésre álló teljes felületet használjuk ki, hogy az információ átviteli idõtartamának nagyon rövid ideje alatt, minden általunk közölni szánt információ leképezõdjön és feldolgozásra kerüljön az „olvasó” fejében. 3-5 jól átgondolt szó hatékonyabb, és erõteljesebb kommunikációt jelenthet.

3. A grafikai motívumok

• Használjunk görbülõ formákat, vastagabb vonalakat (nyomaték), nagybetûket.
• Legyen a vonalvezetés egyenes vagy emelkedõ.
• Legyen a ductus kötött.
• Legyenek a betûk háromzónásak, egyik se legyen nagyobb a másik rovására.
Fontos, hogy a közösség tudatalattijának a következõ üzeneteket küldjük: vitalitás, fiatalság, szolidaritás, lelkesedés, energikusság, rugalmasság.

Negatív hatást válthatnak ki:
• A leesõ vonalak.
• A szöges kötés, kötetlen írás.
• A betûkben megjelenõ szögesség.
• Kaotikusan változó vonalvastagság és betûméret.
Mindez motiváció nélküli, ingatag, energiaszegény és lelkesedés nélküli, pesszimista magatartást sugall, õszintétlen hatást gyakorol.

Rengeteg eszköz áll rendelkezésre ahhoz, hogy egy vállalkozás önmagát sikeresebbé tegye.
A korszerû eszközök használata biztosíthatja a cég jövõjét. A ma felnövõ nemzedék, mely már ebben a korszerû eszközökkel felszerelt világban él és nõ fel, lesz a holnap fogyasztója. Ezen fogyasztói réteg megnyerését egyetlen cég sem hagyhatja figyelmen kívül, amikor saját fejlõdési potenciáljait vizsgálja és jövõképét tervezi.




Erdõs Ildikó grafológus