Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Nyitólap / Rovataink / Tartalom
A relaxáció, az imagináció és a meditáció együtt gyógyít.

Manapság túl könnyen rámondjuk valamire, hogy meditáció, sokszor az egyszerû relaxációt is annak nevezik. Relaxáció nélkül nincs meditáció, de a kettõ nem azonos. Betegeimnek rendszeresen tartok tréningeket, melyeken a relaxáció, az imagináció és a meditáció egyaránt fontos szerepet kap.

A meditáció nagyon gazdag világ: egy szisztematikus mûveletsor, amely lehetõvé teszi, hogy megismerjük belsõ lehetõségeinket. A kezdõ lépés mindig a relaxáció, amely harmonizálja a lelki és idegrendszeri folyamatok közti kapcsolatot, és segíti a vegetatív idegrendszer kiegyensúlyozott mûködését. Tökéletes elsajátítása kb. fél évet igényel. A második fok az imagináció, melynek során belsõ képeket alkotunk, azaz a lelki folyamatokat áttesszük szimbolikus tartományba. A 'rét' alapképének segítségével pl. felmérhetõ, hogy valaki hogyan érzi magát a világban az adott pillanatban. A tudat mélyebb rétegeiben, a tudatalattiban számtalan rossz emlék rejtõzik, mely akaratunk ellenére ottragadt és zavar bennünket. A cél ezek feloldása, átalakítása. A bal agyfélteke a tudatos tudat, a jobb pedig az álmok és a képzelet helye. A test állandóan választ ad a világra, rezonál rá. A meditáció belsõ világunk megismerése, relaxált, ún. módosult tudatállapotban történõ mélyre merülés. A kezelés - és a hatékony meditáció - alapfeltétele, hogy befogadásra alkalmas, nyitott állapotba hozzuk a tudatot.
Meditáció avagy a szellem és a lélek megtisztítása
Ha gondolatai fel-le száguldozva kergetik egymást, és úgy érzi, a feje mindjárt szétrobban, a meditáció lecsillapítja a vihart. Az õsi módszer bárhol szabadon mûvelhetõ: buszon, vonaton, parkban. Nem igényel drága felszerelést, csak egyenesen, lehunyt szemmel kell ülnie. Még órára sincs szükség, hiszen az emberi agy különleges képessége révén mindig pontosan tudni fogja, mikor elég. A meditálás közben felfedezheti belsõ erõforrásait és egységesebbé válik a személyisége. A meditáció rendkívül személyes dolog: olyan, mint egy igazi nagy titok, melyet az ember nem oszt meg akárkivel.

A mantra szerepe
A tanulás a mantra használatának elsajátításával kezdõdik. A mantra olyan magunk választotta, a legfõbb erõt - nevezhetjük Istennek, végsõ valóságnak vagy énnek - jelölõ spirituális kifejezés, mely egységessé teszi tudatunkat. Bármilyen nevet adunk neki, a mantrával lényünk legjobb és legmélyebb alapjához folyamodunk. Minden alkalmat használjunk ki, hogy mondogassuk: mosogatás közben éppúgy tehetjük, mint buszra várva vagy - ekkor különösen hatékony - elalvás elõtt, az ébrenlét és álom határán. Kezdõ meditálókkal megesik, hogy gondolataik félresöprik a mantrát. A magyarázat egyszerû: túlságosan megszoktuk, hogy úgy gondolkodunk, ahogyan gyerekkorunkban megtanítottak rá bennünket. Meditálás közben feltétlenül engednünk kell, hogy a gondolat létezzen: megállítani úgysem lehet, ne is próbáljuk. Jön és megy, akár az apály és a dagály - folyamatosan változik, de mindig jelen van.

Merülés a tudat mélyére
Naponta kétszer, reggel és este legalább fél órát érdemes meditálni. Idõt kell szánni rá: inkább keljünk korábban és használjuk ki a reggeli csendet. Semmiképp se szakítsuk meg a gyakorlatot, mert ahogyan egy indiai mondás tartja: 'Ha egy nap félbehagytad a meditációt, egy hét kell, hogy behozd a lemaradást.' A meditáció nem olyan, mint egy könnyed szeretkezés, amely alkalmasint gyorsan átsegít az élet átmeneti nehézségein: új életmódot, életszemléletet jelent. Tudományos kutatások bizonyítják, hogy teljesítõképességünknek mindössze 20%-át használjuk. A többi a mélységben marad, érintetlenül és ismeretlenül. Meditálás közben - akár a mélytengeri búvár - egyre mélyebbre merülünk, míg el nem érjük az óceán - tudatunk - legmélyebb régióit, és lassan megtanuljuk, hogyan vonjuk ellenõrzésünk alá ezeket a mélyrétegeket. A meditáció a rejtett fájdalmakat gyógyítja, kicsalogatva azokat eltemetett emlékeink csigaházából. A folyamat fájdalmas, néha erõszakos: már csak ezért is feltétlenül hozzáértõ tanárra van szükségünk. A kezdõ meditáló az elsõ hónapban általában nyugodt, békés és túláradóan boldog, a másodikban viszont épp ellenkezõleg, érzelmi viharok között hányódik. Mindkét reakció természetes, hiszen a meditáció mélyre, a tudatalattiba hatol, fájdalmakat szakít fel.

Stresszoldó, fiatalító, IQ-növelõ
A meditáció enyhíti a stressz okozta rendellenességeket, a depressziót, a szorongást, az álmatlanságot, a migrént és a menstruáció elõtti ingerlékenységet. Bizonyított tény, hogy csökkenti a magas vérnyomást és a koleszterinszintet, segít az alkohol- és kábítószerfüggõk kezelésében. Egy amerikai felmérés szerint a meditálók 87%-kal kevesebbszer szorulnak kórházi ellátásra szívbaj, 55%-kal kevesebbszer daganatos betegségek és 87%-kal kevesebbszer idegrendszeri rendellenességek miatt. Rengeteg modern betegség a stressz következménye: nem meglepõ, hogy manapság egyre több elõrelátó orvos ajánlja betegeinek a meditálást. Kutatók állítják, hogy a meditáció révén még az intelligenciahányados is növekszik - két év alatt ötpontnyit, négy éven belül kb. kilencet. Kultúránkban, melynek rögeszméje a fiatalság, különösen lényeges az õsi módszer öregedésre gyakorolt hatása. Egy tanulmány szerint a rövid ideig meditálók biológiai életkora mintegy öt évvel kevesebb valódi koruknál, a hosszú ideig meditálókat pedig kb. 12 évvel fiatalítja meg a módszer. Nem véletlen, hogy Madonna, Demi Moore és Goldie Hawn is meditálnak. Mint mindig, természetesen akadnak, akik elutasítják a módszert, de a lelkes hívek száma sokkal nagyobb. Az utóbbi idõben egyre több stresszüldözte városi hivatalnok választja a meditációt.

www.med-courier.com



Dr. Bagdy Emõke pszichológus