Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Nyitólap / Rovataink / Tartalom
Iskolaérettség

Tavasz a megújulás, a reménység, és a várakozás évszaka, ám a beiskolázás elõtt álló kisgyermekek részére külön izgalmakkal teli idõszak ez. Hiszen ilyenkor kell iskolát választaniuk, és a szülõknek, pedagógusoknak eldönteni, hogy a gyermek egyáltalán menjen-e már iskolába, s hogy meliyk iskola a legjobb a gyermeknek. Ehhez kíván segíteni cikkünkben Kácsándi Regina grafológus tanácsadó munkatársunk.

„Ki a gyermek képzelõtehetségére hat,
az egész valójának irányt ad.”
- B. Eötvös József

Mi is az iskolaérettség lényege? Mitõl válik egy gyermek alkalmassá az iskolára? Sok szülõ sértésnek, személyes kudarcnak éli meg, ha az óvodában történõ vizsgálat során esetleg visszatartanák a gyermeket az iskolától. Holott szó sincs kudarcról, szellemi elmaradottságról. Tulajdonképpen azt kell megérteni, hogy a gyümölcsöt se célszerû idõ elõtt leszakítani, hacsak nem akarjuk, hogy fanyar, „éretlen” legyen. Attól, hogy egy hétig érik még a fán, attól még épp oly értékes, mint az amelyik elõbb vált szedésre alkalmassá.

Mirõl is van szó valójában?
Az érettség több tényezõbõl tevõdik össze. Így ezek között elsõdlegesen a legszembetûnõbb a fizikai érettség. Ami egy testi fejlettséget igényel (minimum 20 kg testsúly). E mellett nem árt, ha a magasságot és fizikai teherbírást is figyelembe vesszük.
Második dolog a szellemi érettség. Itt már konkrét elvárások vannak a csemetékkel szemben. Tudjon nyugodtan ülni, legalább 20-30 percet. Képes legyen figyelni, a feladatok, játékok amit az oviban kap tudják lekötni a figyelmét. Értse és értelmezze a hallott utasításokat, kéréseket. Ismerje a helymeghatározásokat pl. lent, fent, jobbra, balra, elöl, hátul. Tudjon mértékeket viszonyítani ( kicsi, kisebb, nagy, nagyobb stb.) Az íróeszközök használata is fontos dolog, hogy kialakuljon a kéz motorikus képessége olyan szinten, hogy pici kezecskéjükkel képesek legyenek a ceruzát huzamos ideig kezükben tartani és azt az író felületen használni. Fontos még a színek felismerése és annak helyes használata is. A rajzolás, - papíron történõ önkifejezés – során tudjon embert ábrázolni. Ami alatt a teljes emberkép kell, hogy megjelenjen, ami kéz, láb, szem, fül orr, haj teljes felismerhetõségét jelenti, valamint az újjak megfelelõ számát. Itt már elvárható, hogy a teltebb formában történjék a rajzolás – túlfejlõdve a pálcika emberalakon. A leírt elvárások alapnak tekintendõk. Az a gyermek, aki bármiben kevesebbet nyújt az elvárásoknak, talán még a játék az ovis élmények, az autók és babák társaságába vágyik.

Szülõként is fontos, hogy ne erõltessük az érésüket. Egy év leforgása alatt úgy fizikailag, mint szellemileg sokat fejlõdnek. Van azonban még egy fontos jellemzõ az iskolára való érettségnél. Amennyiben a gyermek a fizikai és szellemi elvárásoknak is megfelel, mégis ódzkodik az iskolától. Nem várja, nem akar menni, nem készül rá. Ezek szintén jelzés értékûek a szülõk felé. Oka van annak az esetek többségében. Ilyen felmerülõ ok lehet a játékosság, a felelõsségektõl való ódzkodás. Még felszabadúlt, gondtalanságot szeretne. Esetleg nem színpatikus a kiválasztott iskola, félelem az újtól, a mástól. Jó ezeket a kérdéseket megvizsgálni, hogy a lehetõ legoptimálisabb helyre kerülhessenek a kis nebulók.
Fontos, hogy megtudjuk az indító okokat. Ez esetekben jó szolgálatot tehet a rajzelemzés, rajzvizsgálat. A színek használata, a formák és arányok vizsgálata, valamint a fent felsoroltak elemzése képet adhat a gyermek iskolai érettségének fokáról.
Ami utolsó gondolatként, de mégis elsõ fontosságúnak tekinthetõ és nem maradhat el az iskolaválasztás során:
„Minden tanításnál és nevelésnél
fõdolog marad a tanító, a tanító szelleme. „
- Diesterweg

Kácsándi Regina
grafológus



Kácsándi Regina