Nyitólap Magunkról Legújabb szám
 
Grafodidakt
-Szellemi Műhely
-Írásszakértő
-Gyermekrajz-Szimbólumok
-Mentálhigiéné
-Média-Humán
-Oktatás - Szakmatörténet
-Nevelési Tanácsadó
-Színes
-Pszichológia
-Nagyító alatt
-Pantheon
-Mesterségük címere
websas.hu
Nyitólap / Rovataink / Tartalom
Állj meg és érezd a virágok illatát!

Irigylem azokat az embereket, akik fittyet hánynak a felgyorsult világnak, akik nem hagyják befolyásolni a szervezetük által diktált ösztönös-természetes tempót. Igaz kevesebben vannak õk, mint mi, akik állandóan rohanunk, idegeskedünk, hogy sikerül-e megfelelnünk környezetünk elvárásainak. Mert manapság rohanni kell, hogy „minden” beleférjen a nap huszonnégy órájába, gyorsan kell dönteni, mert különben elszalasztunk valami nagy lehetõséget.

Irigylem azokat az embereket, akik felvállalják, hogy „lassúak”, akik felvállalják önmagukat, nem hagyják, hogy az éppen aktuális trendi életmód befolyásolja belsõ harmóniájukat.
Õk nem félnek, hogy lemaradnak valamirõl.

De vajon a világ gyorsult fel, vagy mi emberek?
Ha abból a szempontból nézzük a gyorsuló világot, hogy mi alakítjuk sorsunkat, akkor valószínû mi gyorsítottuk fel folyamatainkat. Rohanunk, mert rohanó világot teremtettünk magunknak. Ez nem baj, ha tudjuk a tempót tartani, úgy hogy közben elégedettek és egészségesek vagyunk.
Elgondolkoztató azonban, hogy miért tesszük ezt. Mivel akarjuk a versenyt felvenni? Feltehetõen önmagunkkal. Bizonyítani akarunk, hogy egyszerre megálljuk a helyünket a családban, a munkahelyen, emellett jut idõnk a barátainkra, szórakozásra, egészséges életmódra.
Igen, egészséges életmódra, mert a rohanásnak és a megfelelés-kényszernek ára van.

A mindennapos stresszt oldani kell. Általában rossz utat választunk. A különbözõ élvezeti szerek (pl.: dohányzás, alkoholfogyasztás) ideig-óráig képesek a feszültséget oldani, és sajnos még a meglévõ energiatartalékainkat is felemésztik.
Tartósabb görcsoldást kell választanunk, tudjuk is, ezért a strapás nap után elrohanunk az edzõterembe.
A lelki stressz levezetésének leghatásosabb módja a fizikai „kisütés”, különben a szervezetben maradva pszichoszomatikus betegségeket idéz elõ.
A legcélravezetõbb megoldás azonban, ha odafigyelünk a belsõ megérzéseinkre, ha megtanulunk odafigyelni testünk jelzéseire, ha ismét megtaláljuk az utat lényünk valós igényeinek tárházába. Ehhez meg kell állnunk idõnként, hogy idõt szenteljünk testünk, szellemünk, lelkünk hangjainak. És ha minderre odafigyelünk, következõ feladatunk a test-szellem-lélek összhangjának megteremtése.

Mindenki maga dönti el, milyen módon piheni ki felgyorsult tempóját, mint ahogyan azt is, miképpen pörgeti fel lelassult életfunkcióit.
„Kifelé fordultam, hogy erõre és magabiztosságra leljek, ám az mégis bentrõl érkezett. Mindvégig bennem rejtõzött.” /Anna Freud/

„Lazító” lehetõségek

A bennünk rejlõ kincseket különbözõ módon hívhatjuk elõ. Ez egyénenként különbözõ, ezért az alábbiakban nagyvonalakban ismertetek néhány lehetõséget, melyekkel lazíthatunk feszültségeinken.

1. Légzés
Bármennyire is furcsának tûnik elsõ hallásra, de bizonyított tény, hogy nem lélegzünk helyesen. „Fújd ki magad” szoktuk hallani a jótanácsot, mikor kimerülésrõl, fáradtságról panaszkodunk ismerõsünknek. Ennek hallatán arra gondolunk, hogy szabadságra kellene menni, és rögtön elkezdünk fantáziálni, hová is mennénk szívesen nyaralni.
Pedig nem kell megvárni a nyarat , és nem kell messzire menni, sõt ott, ahol éppen vagyunk, pillanatok alatt kiengedhetjük a fáradt gõzt!
Mély, nem kapkodó légvétel, és annak lassú kiengedése megnyugtathatja szusszanásra vágyó idegeinket.
A megfelelõ lélegzés alapja a fizikai és szellemi teljesítõképességünk biztosításának.
Tanuljunk meg újra helyesen lélegezni, ne kapkodjuk és ne pazaroljuk el ezt az éltetõ energiát.

2. Meditálás
Márpedig, akár hisz valaki a meditációban, akár nem, tudomásul kell venni, hogy mindannyian meditálunk. Meditálunk azon, hogy mit vegyünk fel reggel, mikor munkába indulunk, morfondírozunk azon, vajon miképpen bonyolítsuk le napi teendõinket, és töprengünk azon, hogy mit csináljunk szabadidõnkben és bölcselkedünk mikor tanácsot adunk.
Tehát nincs olyan ember, aki ne meditálna, mert a meditálás magyarul elmélyedést, latolgatást, fontolgatást jelent.
Rohanó világunkban érdemes idõnként megállni, és alkalmanként elmélyedni önmagunkban, tisztába tenni futkosó gondolatainkat. De hogyan is csináljuk tudatosan és helyesen ezt a mûveletet?
Aki kezdõ, annak az irányított meditáció a legmegfelelõbb, hiszen így pontos útmutatást kap, a módszer lényegének levezetésére. Javaslom elsõsorban az általános lazító, relaxáló gyakorlatokat, aztán már saját tapasztalataink alapján válogathatunk igazán testreszabott variációkkal.

3. Relaxálás
Ha igazából nem kívánunk elmélyülni és nagy utazást tenni elménkben, akkor a kikapcsolódás is segíthet a stressz-oldásban. Minden tevékenység, mely jólesõ elernyedést, fel- és kilazulást eredményez, az relaxálás. Figyeljük magunkat, mi az a helyzet, vagy idõtöltés, mely után újult, friss erõvel vagyunk képesek a következõ kihívásoknak megfelelni.

4. Testmozgás
Sokszor érezzük úgy, hogy annyira fáradtak vagyunk, hogy még pihenni, vagy aludni sem tudunk. Szellemünk kifáradásának kompenzálására remek segítség a fizikai terhelés. Mindennapi lelki terhünket, dühünket, elkeseredettségünket, de még túlfûtött érzelmeinket is ki tudjuk magunkból futni, kerékpározni, gyalogolni. Természetesen mindenki vérmérsékletének és leterheltségének megfelelõen sokféle lehetõség közül választhat.

Bármelyik önfelszabadító technikát is választjuk, kellemes felfrissülést kívánok hozzá!



Láng Edina grafológus